No. 5: ... A POSLEDNÍ TÓNY ZNÍ
Poslední festivalový den zahájila dvojice loutkových představení (nejen) pro děti. V Galerii loutek se odehrálo představení inscenace O PŮVODU KUKSU. Claudia Eftimiadisová jako Františka, manželka Františka Šporka, vyprávěla o Kuksu, aby nás, hosty, rozptýlila od faktu, že její choť má zpoždění. Dlouho nešel a nešel, až se nakonec ukázalo, že ani přijít nemůže. To když zaskočená Františka zjistila od publika, že je srpen roku 2025 a tím pádem jsou ona i František oba mrtví. Podobné frontální připomínky smrti a smrtelnosti mě v dětských představeních pokaždé malinko zaskočí. Na druhou stranu, jak lépe „vykopnout” debatu na téma konečnost člověka než skrze divadelní zážitek.
V pravé poledne se v parčíkovém šapitó postavili před publikum mezinárodní účastníci a účastnice workshopu výroby marionet Puppets in Prague, kterou vedl Mirek Trejtnar. Ještě před představením jsme se dozvěděli, že studentstvo různých věků a národností si loutky, které za chvíli uvidíme, samo vyřezalo, namalovalo a pak s nimi společně nazkoušelo inscenaci o Cirkusu Kvak. Postupně se tak představil žabák-principál, akrobatka, vzpěrač, trojice baletek nebo klaunské duo. Velká poklona celému ansámblu! Jak za řemeslnou práci na jednotlivých marionetách, tak za samotné představení. Každá marioneta se svým vodičem měla několik minut se prezentovat publiku, čímž se zamezilo zbytečnému rozehrávání. Jednotlivá čísla doprovázela „cirkusová hudba”, dodávající etudám svižný rytmus a švuňk. Došlo i na dílčí vtipy, jako když na vzpěrače spadla jeho vlastní činka a pomoct mu musely drobounké baletky, protože žabí principál si zrovna vychutnával pivo.
Pak nastal čas na poslední polévku z Café Jednorožec, poslední nakládaný hermelín v Obecním hostinci Kuks a sladkou tečku v podobě festivalová čokoládky. Mám podezření, že pár jich stále někde mám a že ještě během příštího týdne mi budou vypadávat z batohu, plátěnky, ledvinky a kapes.
O vpravdě velkolepé festivalové finále se postarali domácí s inscenací SIMPLY SIMPLICIUS ANEB SVATÁ PROSTOTO! Naše redakce je skoro by se dalo říci pravidelným návštěvnictvem celé geisslerovské válečné trilogie (na přesný počet zhlédnutých představení si ani nevzpomeneme), z čehož asi sami usoudíte, jak moc nás herci a herečky trpící, padající, bojující a zvracející baví. Oproti inscenacím PUDL A PUDR a DVĚ KOMEDIE V KOMEDII doplňuje brilantní herectví, o kterém už byla řeč v minulých dnech, ještě dobové pozadí plné historických, popkulturních a kulturních odkazů. Stimulována a potěšena je díky tomu jak intelektuální, tak pokleslá část recenzentčina mozku.
Než se za naši redakci úplně rozloučím, ještě mi dovolte pár slov k dramaturgii festivalu. Sice mám za sebou teprve třetí ročník na THEATRU KUKS, ale přesto musím říct, že program i celková atmosféra je rok co rok velmi semknutá. Některé soubory se pravidelně vracejí, stejně jako valná část diváctva, což dělá dojem jakési (novo)barokní rodinné sekty. Ostatně i samotné inscenace domácího souboru Geisslers Hofcomoedianten na sebe vzájemně reagují, odkazují a navazují, takže pavučina nebo, chcete-li, podhoubí jejich repertoáru existuje jako celek, nikoliv jen jako výčet jednotlivých titulů. A čím častěji člověk navštěvuje jejich představení, tím hlouběji do novobarokní pavučiny se zaplétá. Festivalu se blíží oslava čtvrtstoletí existence, tak bych mu závěrem popřála, aby se do jejich sítí nachytalo co nejvíc divadelních fajnšmekrů. A teď už, řečeno s bratrem Karlem z inscenace PUDL A PUDR: Nasledanou!
Barbora Sedláková
Naše dvojredakce se loučí, děkuje a níže přikládá osobní divadelní oblíbence sesbírané v posledních pěti dnech.
Top tři festivalové inscenace redaktorky Natálie (v libovolném pořadí):
➤ OFFICINA OCEANOGRAFICA SENTIMENTALE (Compagnia Samovar)
➤ SIMPLY SIMPLICIUS ANEB SVATÁ PROSTOTO! (Geisslers Hofcomoedianten)
➤ PUDL A PUDR (Geisslers Hoffcomoedianten)
Top tři festivalové inscenace redaktorky Barbory (v libovolném pořadí):
➤ OFFICINA OCEANOGRAFICA SENTIMENTALE (Compagnia Samovar)
➤ PELECH (TMEL)
➤ SIMPLY SIMPLICIUS ANEB SVATÁ PROSTOTO! (Geisslers Hofcomoedianten)